Československým výrobkom sa v zahraničí darilo najmä v prvých troch dekádach minulého storočia, potom to už s našimi produktmi také horúce nebolo. Krátke obdobie relatívnych úspechov prišlo až s pražskou jarou, ale na konci šesťdesiatych rokov sa skončilo aj to. Jeden z mála strojov, ktorý si urobil dobré meno doslova po celom svete, je moped Babetta. Legendou je aj u nás, mnoho ľudí vďačí za svoju celoživotnú lásku k motorkám práve ikonickej Babette.
Slovenský držiak
Ešte netradičnejšie je, že Babetta pochádza zo Slovenska, ktoré bolo z hľadiska priemyslu menej rozvinuté ako Čechy a Morava. Výrobné závody boli hneď štyri, nachádzali sa v týchto mestách:
- Považská Bystrica
- Rajec
- Kolárovo
- Veľký Meder, vtedy Čalovo
A z faktu, že mnoho Babett aj po päťdesiatich rokoch stále ešte jazdí, môžeme smelo odvodiť, že Slováci odviedli skvelú prácu. Posledné Babetty zišli z výrobnej linky až v roku 1999, tých však bola vyrobená iba stovka. V novom tisícročí sa tak vyrábajú len náhradné diely, po ktorých je stále veľký dopyt. Babetty sú totiž dodnes obľúbeným dopravným prostriedkom nielen na českom a slovenskom vidieku.
Išla Babetta do sveta
Babetty boli pôvodne určené pre zahraničné trhy, hlavne tie západné. Z kapitalistickej cudziny úspešne prinášali devízy až do rozpadu východného bloku. Najprv sa presadili v Západnom Nemecku av Holandsku, ich povesť spoľahlivého mopedu im však rýchlo otvorila dvere aj do ďalších západných krajín.
Pomer Babett určených na export sa rýchlo zvyšoval, napriek tomu ich výroba nestačila pokryť zahraničný ani tuzemský dopyt. Zlom prišiel na konci sedemdesiatych rokov, kedy sa na západné trhy začali dostávať modernejšie verzie mopedov, ale aj skútre a relatívne lacné motocykle. V osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch tak už Babetta bodovala hlavne v Československu av ďalších štátoch východného bloku.